Współpraca bilateralna – trzeba wiedzieć

Współpraca bilateralna w Polsko-Szwajcarskim Program Rozwoju Miast – TRZEBA WIEDZIEĆ!

W ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast polskie miasta będą miały możliwość nawiązania współpracy ze szwajcarskimi miastami i wykorzystania dobrych praktyk w zakresie zarządzania rozwojem lokalnym. Podmiotem wspierającym polskie i szwajcarskie miasta będzie konsorcjum ENCO Energie Consulting – Urbaplanszwajcarski partner Związku Miast Polskich (ZMP). To on w 2 etapie programu będzie wyszukiwał miasta zainteresowane współpracą po stronie szwajcarskiej oraz asystował – współpracując z ZMP – przy nawiązywaniu współpracy z polskimi miastami – finalistami naboru. Samodzielne poszukiwanie przez potencjalnych wnioskodawców, planujących udział w naborze, miast – partnerów w Szwajcarii teraz, tj. w I etapie nie jest konieczne oraz nie przekłada się na dodatkowe korzyści. Może natomiast wpłynąć na wydłużenie prac nad Państwa wnioskiem. Posiadanie partnera do współpracy bilateralnej lub brak partnera na etapie składania wniosku nie wpływa na ocenę Wstępnej Propozycji Projektu.

W pierwszym etapie programu warto skupić się na zakresie tematycznym wsparcia i współpracy ze szwajcarskim miastem, zaprojektować działania oraz opisać spodziewane korzyści, jakie takie partnerstwo może przynieść. W opisie w WPP można wykorzystać dotychczasowe doświadczenia i współpracę, o ile takie miały miejsce, z konkretnym podmiotem lub miastem szwajcarskim. Po złożeniu Wstępnych Propozycji Projektu konsorcjum ENCO-Urbaplan przedstawi miastom szwajcarskim Polsko-Szwajcarski Program Rozwoju Miast, co pozwoli im przygotować ofertę współpracy bilateralnej dla polskich beneficjentów. Działania w ramach współpracy bilateralnej mogą przybrać różną formę – od wizyt studyjnych, staży, misji gospodarczych, po transfer know-how w zakresie planowanych w projekcie działań, jak również wdrażania zasad horyzontalnych, w tym doskonalenia systemu zarządzania.

Punkt 11 wniosku pn. „Założenia do współpracy bilateralnej” nie podlega ocenie merytorycznej. Każdy wnioskodawca obowiązkowo planuje w kwocie dofinansowania projektu jako odrębną pozycję kwotę 672 720,00 PLN (150 000 CHF po kursie referencyjnym 4,4848 PLN/CHF) na ten cel. Jeżeli nie dojdzie do zawarcia umowy bilateralnej (tę inicjuje i koordynuje konsorcjum ENCO-Urbaplan), całkowita kwota dofinansowania zostaje pomniejszona o tę kwotę. Środki niewykorzystane wracają do puli Krajowej Instytucji Koordynującej – Operatora Programu, który może je wykorzystać na działania polegające na współpracy ze stroną szwajcarską.

Miasta – finaliści w 2 etapie programu, przygotowują prezentację multimedialną swojego miasta, projektu i założeń do współpracy bilateralnej w języku polskim i angielskim. Prezentacja obejmuje: najważniejsze informacje o mieście i partnerze krajowym (jeżeli taki będzie) , projektowane cele i działania w Programie Rozwoju Miast, pożądany zakres współpracy bilateralnej (w tym oczekiwane przez miasto polskie wsparcie ze strony partnera szwajcarskiego) oraz potencjalne korzyści dla miasta – partnera szwajcarskiego z nawiązania takiej współpracy. Miasta, dla których konsorcjum ENCO-Urbaplan znalazło miasto szwajcarskie – potencjalnego partnera lub które samodzielnie znalazły partnera w II etapie Programu, uzgadniają warunki współpracy i uszczegóławiają założenia w zakresie wymaganym projektem umowy bilateralnej, której wzór stanowi zał. nr 4 do Regulaminu. Na etapie III programu beneficjenci, którzy uzgodnili warunki współpracy bilateralnej zawierają umowy bilateralne i realizują ich założenia.

Jednocześnie przypominamy, że informacje dotyczące zasad współpracy bilateralnej znajdują się w pkt 6 Regulaminu naboru projektów w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast „Partnerstwo z miastami szwajcarskimi (współpraca bilateralna)”.

Podziel się swoją opinią
Skip to content